Comunicate‎ > ‎

Organizaţiile de media din România solicită Preşedinţilor din Parlamentul European să sprijine Petiţia pentru libertatea de exprimare

postat 15 dec. 2010, 07:27 de Office Mediasind   [ actualizat la 16 dec. 2010, 07:04 ]

Scrisoare deschisa adresata Presedintilor Parlamentului European

Domnilor Presedinti: Jerzy BUZEK Presedinte Parlament European, Joseph DAUL, Martin SCHULZ, Guy VERHOFSTADT, Rebecca HARMS, Daniel COHN-BENDIT, Michał Tomasz KAMIŃSKI, Lothar BISKY, Francesco Enrico SPERONI, Nigel FARAGE


Organizatiile semnatare resping si condamna concluziile integrate in Strategia Nationala de Aparare a Tarii a Romaniei, conform carora presa reprezinta o vulnerabilitate la adresa securitatii nationale. Strategia a fost initiata de Presedintia Romaniei, adoptata de Consiliul  Superior  de Aparare al Tarii (CSAT) si inaintata  in data de 23 iunie 2010 Parlamentului Romaniei.

 Conform Strategiei Nationale de Aparare, “fenomenul campaniilor de presă la comandă cu scopul de a denigra instituţii ale statului, prin răspândirea de informaţii false despre activitatea acestora, presiunile exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului" reprezintă o vulnerabilitate a Romaniei.

Organizatiile semnatare considera ca  rolul presei intr-o societate democratica este acela de a informa publicul in legatura cu chestiuni de interes public. Atunci cand jurnalistii informeaza publicul, exista si riscul ca institutii ale statului sa fie criticate. Riscul ca jurnalistii sa se insele si sa “raspandeasca informatii false” este un risc asumat in orice democratie in virtutea respectarii dreptului la libertatea cuvantului. Este responsabilitatea presei sa transmita informatii si este dreptul publicului sa le primeasca si sa le evalueze. Politicienii si functionarii publici au posibilitatea sa  corecteze orice informatii eronate transmise de presa.

Documentul adoptat de CSAT nu contine si nici nu face trimitere la niciun fel de dovezi in legatura cu posibile “campanii de presă la comandă”. Acelasi lucru este valabil si pentru afirmatia potrivit careia exista “presiuni exercitate de trusturi de presă asupra deciziei politice în vederea obţinerii de avantaje de natură economică sau în relaţia cu instituţii ale statului”. Din acest punct de vedere Strategia Nationala de Aparare generalizeaza abuziv situatii pe care le presupune a fi reale, iar prin acest fapt calomniaza presa in ansamblul ei.

Acest document oficial, care contine enunturi superficiale si acuzatii importiva presei in ansamblul ei, constituie o amenintare severa la adresa libertatii cuvantului, prin faptul ca el poate fundamenta initiative legislative menite sa desfiinteze orice afirmatie critica la adresa inistitutiilor statului.


Organizaţiile semnatare au cerut Parlamentului să retrimită documentul Preşedinţiei pentru a opera modificările necesare, eliminând referirile la vulnerabilitatea pe care o reprezintă critica de presă. Opinii similare au exprimat şi partidele de opoziţie din Parlamentul României.

Avand la baza aceste argumente, reprezentantii Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania (CSDR) si ai Federatiei Romane a Jurnalistilor MediaSind, sustinuti de Federatia Europeana a Jurnalistilor au prezentat in data de 2 decembrie 2010,  in plenul Comisiei PETI, o petitie prin care au sustinut ca introducerea prevederilor referitoare la activitatile mass-media in Strategia de Aparare a Tarii incalca Art.11 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, Art.10 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului, Art. 6 din Versiunea consolidata a Tratatului privind Uniunea Europeana si intra in contradictie cu Hotararea Handyside pronuntata de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in data de 7 decembrie 1976.
Strategia Nationala de Aparare a Romaniei, in forma actuala, poate ingradi libertatea de exprimare si, in acelasi timp poate permite abuzuri asupra jurnalistilor care critica institutii ale statului. 

Art.195 din Regulamentul Parlamentului European prevede ca „o comisie poate vota în mod valabil în cazul în care un sfert dintre membrii care o compun sunt efectiv prezenţi; cu toate acestea, în cazul în care o şesime dintre membrii care o compun solicită acest lucru înainte de începerea votării, votul este valabil numai cu participarea majorităţii membrilor comisiei”. Cu toate acestea petiţia semnata de Mediasind si CSDR a fost declarata închisa cu votul a 16 eurodeputaţi ai Grupului Partidului Popular European (PPE), desi acest grup avea dreptul doar la 12 membri în comisie. Mai mult, conform articolului 195, pentru ca votul să fie valabil, PPE avea nevoie de 18 voturi, respectiv, jumătate plus unu din totalul voturilor.

Deoarece inchiderea acestei petitii ar putea constitui un precedent periculos pentru alte state membre ale Uniunii Europene, va rugam sa analizati procesul de vot din cadrul Comisiei PETI, din data de 2 decembrie. De asemenea, va rugam sa recomandati ca petitia in cauza sa fie declarata deschisa pana la aprobarea Strategiei Nationale de Aparare a Tarii in Parlamentul Romaniei iar, in functie de rezultatul acestui vot, Comisia de Petitii sa decida in consecinta.

Active Watch – Agentia de Monitorizare a Presei

Centrul pentru Jurnalism Independent

Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatii

Conventia Organizatiilor de Media

Confederatia Sindicatelor Democratice din Romania

Centrul de Resurse Juridice

Federatia Romana a Jurnalistilor MediaSind

Patronatul Presei din Romania Romedia

Uniunea Jurnalistilor Maghiari din Romania

Uniunea Ziaristilor Profesionisti

Asociatia  Profesionistilor din Presa Cluj

Asociatia Patronala a Editorilor Locali - APEL

Comments