News

Informare ședință CA SRTv 29 iulie 2020: O ședință cu final așteptat… Proprietatea TVR riscă să devină o afacere imobiliară

postat 29 iul. 2020, 10:24 de Office Mediasind   [ actualizat la 29 iul. 2020, 11:59 ]

Lehamite….

Aceasta este starea care exprimă ceea ce s-a întâmplat în cele aproximativ 6 ore de discuții din ședința Consiliului de Administrație al SRTV din data de 29 iulie 2020. Este revoltător faptul că angajați ai Televiziunii Publice, ajunși datorită unor partide și instituții în funcția de administratori ai TVR, membri ai CA, să voteze împotriva intereselor instituției și, implicit, împotriva propriilor colegi.

Președintele-director general al SRTV, alături de reprezentanta UDMR, reprezentanta Președinției, reprezentanta PSD (care a avut și mandat din partea reprezentantului Guvernului în CA!), un alt reprezentant al PSD, angajat al TVR și reprezentantul minorităților, au respins astăzi propunerea de HCA de transformare a posturilor pentru angajații care au depus cereri  de peste un an de zile! Degeaba s-au zbătut reprezentanții salariaților, reprezentantii PNL și USR să le explice membrilor CA că cei care votează împotrivă sunt și ei angajați ai TVR iar măsura este, până la urmă, în beneficiul angajaților! Ca de obicei, reprezentanta SPUSTv a sustinut cauza conducerii, oferind administrației o întrebare ajutătoare: Ce se întamplă în cazul în care nu vor fi bani după rectificarea bugetară?

Doina Gradea a argumentat respingerea propunerii CA luînd în calcul chiar ipoteza propusă de lidera de sindicat. Fiind solicitată de reprezentantul PNL să explice care este motivatia plății a peste un million de lei pentru servicii juridice externe, în conditiile în care TVR are un compartiment juridic propriu, format din 10 angajați, conducerea  nu a reusit să fie convingătoare, prezentând tot felul de situații financiare care se contraziceau unele pe altele!

Aceeași soartă a avut-o și solicitarea prof. Ilieșiu legată de propunerea de supunere la vot pentru demiterea sau susținerea Doinei Gradea, pentru că aceeasi vajnici apărători s-au făcut scut pentru apărarea conducătorului iubit.

În ceea ce privește procesul în care SRTV riscă să piardă 4174 mp din terenul apartinând TVR CLUJ, atât șefa TVR cât și șefa compartimentului juridic (foto) s-au încurcat în explicații. Acestea nu au fost în stare să răspundă coerent la întrebările puse de reprezentantul salariaților, Karen Sebesi referitoare la suspiciunile privind o posibilă afacere imobiliară cu proprietatea TVR, implicit, a statului român. Șefa compartimentului juridic, iritată de întrebările presedintelui MediaSind TVR, Sorin Torică, a refuzat să explice de ce nu a angajat, ca și în cazul proceselor împotriva salariaților TVR și împotriva MediaSind, o casă de avocatură specializată în astfel de cauze. Aceasta a refuzat să explice și de ce TVR nu a contestat expertiza solicitată de către partea reclamantă.  Sefa TVR a refuzat să explice de ce nu a solicitat în acest proces un mandat de reprezentare de la Ministerul Fnantelor, în calitate de reprezentant al statului, precum și de la membrii CA. Nu în ultimul rând, aceasta nu a explicat de ce au fost ignorate toate semnalele de alarmă trase, de-a lungul timpului, de conducerea TVR Cluj!

 Singura informație concretă obținută de la șefa de la juridic este că, în opinia ei, terenul se va pierde în proporție de peste 50%!!!!  

În cazul în care afirmatia șefei Serviciului Juridic se va adeveri, MediaSind TVR anunță public că va sesiza toate instituțiile abilitate să verifice modul în care conducerea TVR, în schimbul plătii unor posibile despăgubiri pentru un teren de 356 mp situat în Calea Dorobanților nr.191 București, pierde un teren de 4174 mp și care este situat în strada Meziad nr. 4 din Cluj Napoca, într-o zonă bine cotată! Vom reveni cu documente și acțiuni concrete pe acest subiect!

În rest, toate subiectele din discuție au avut același deznodământ. Mașina de vot formată din susținătorii șefei TVR a funcționat la capacitate maximă. Așa cum am mai precizat, cu excepția celor 5 membri semnatari ai solicitării de demisie a șefei TVR (amănunte aici Începutul sfârșitului pentru administrația Gradea: Membri ai Consiliului de Administrație au cerut oficial demisia șefei TVR! „TVR nu își mai îndeplinește misiunea publică pentru că riscă să devină irelevantă pentru public!”), restul membrilor CA s-au comportat exact ca niște subalterni slugarnici.

Este trist că cea mai mare instituție de presă a statului roman este condusă de un grup de oameni care disprețuiesc, prin deciziile lor, atât instituția, dar și pe angajații ei. Soluția nu este decât una singură: demiterea CA prin respingerea raportului de activitate a SRTV și numirea unei echipe profesioniste la conducerea instituției, care să aibă respect față de angajații instituției și de misiunea publică a TVR.

Departament Comunicare MediaSind TVR

București, 29 iulie 2020

The Gradea administration hires, for public money, a law firm to go to war with MediaSind TVR and with the journalists from the daily newspaper Libertatea!

postat 28 iul. 2020, 04:30 de Office Mediasind   [ actualizat la 28 iul. 2020, 04:31 ]

Although it pays almost one million euros to support its own legal department, 

The Gradea administration hires, for public money, a law firm to go to war with MediaSind TVR and with the journalists from the daily newspaper Libertatea!

Public money abuses in Romanian Television Corporation seem to never end! Although OUG no. 26/2012 prohibits all public authorities and institutions which have in their organizational structure their own legal specialist staff, from purchasing legal services of advice, assistance and/or representation, in Romanian Television Company that is not complied with! As we have announced before, the President - Director General Doina Gradea, who seeks to harass, intimidate and even dissolve our organization, has hired the law firm Zamfirescu Racoți Vasile & Partners (see here TVR head hires four lawyers withpublic money to harass MediaSind!). They have already notified the Romanian Journalists Union MediaSind, asking it to cease "immediately any action against the underwritten, respectively to refrain from publication in any form of unfounded/untrue information about the activity of the Romanian Television Corporation". Furthermore, the law firm threatens that otherwise, it will use "all legal means to cover the damages caused to the underwritten by your illicit actions."

To find out how much money TVR pays for such intimidation against our union, to one of the most expensive law firms in the country, which, according to information in the press, has kinship ties with the Minister of Justice, Catalin Marian Predoiu (https://m.luju.ro//dezvaluiri/anchete/scump-dom-le-scump-lumeajustitiei-ro-prezinta-in-premiera-contractul-dintre-ministerul-mediului-si-sca-zamfirescu-racoti-predoiu-ministerul-plateste-90-euro-plus-tva-pe-ora-de-avocat-contractul), we requested, on the basis of Law no. 544/2001, official explanations to the head of TVR.

 

The answer is hallucinatory:

According to the address received, TVR acquired, without tender, 50.742 euro services from Zamfirescu Racoti & Partners Law Firm for legal assistance and representation for 'initiating actions in damages against Ringier SA and the journalists involved for the publication in the daily newspaper Libertatea of defamatory articles on SRTv relating to the Eurovision 2020 selection', for 'initiating a legal action against SRJ MediaSind for challenging the legal formation at SRTV level', for the action SRTv takes against SNR, and for an analysis of the termination of the agreement with Playbook International. We consider that these acquisitions violate the provisions of Ordinance no. 26/2012, given that, according to the official address of SRTv no. C/508/24.07.2020 (photo), signed by the head of TVR, Doina Gradea, the number of employees of the Legal Department was 11 people in 2018 and 2019, and 10 people in 2020. For them TVR paid salaries, bonuses and overtime between January 1, 2018 - June 1, 2020, in a total amount of 4,264,175 lei, that is almost one million euros!

As in the case of the journalists from the daily newspaper Libertatea, the head of TVR, Doina Gradea, confuses the public institution with a limited liability company, cataloging the media's criticism of the management, implicitly against her, as defamation directed against Romanian Television Company! Unfortunately, as our organization has shown on several occasions, the reports of the Court of Auditors and the final sentences proved the corruption in the institution, about which we spoke publicly. (MediaSind's arguments forthe emergency dismissal of the TVR head:)

Returning to the court action of the head of TVR against MediaSind, it is intended to strike directly at the right of the employees of SRTv to be represented by a trade union organization that has demonstrated that it is honest and unserved to management. Doina Gradea and her acolytes ignore, for how many times?, the provisions of our Constitution which enshrine the right to free affiliation, as well as the ILO conventions, the EU directives on free trade union association, the Law of Social Dialogue. TVR management also tramples on the final court rulings that entitle MediaSind to represent its union members of the Romanian Television Corporation. Moreover, the Ministry of Labour, in an official position, confirms the legality of MediaSind in TVR (details here: the Ministry of Labour dismantles the diversions of the Romanian Televisionleadership).

Moreover, which is funny if not sad, Doina Gradea no longer acknowledges, through this action, the fact that she signed at the end of last year with the FAIR-MediaSind Federation and the employees' representatives, an Additional Act to the Collective Labor Agreement, based precisely on the mandate granted by the Romanian Journalists Union MediaSind and by TVR Craiova Union. All documents, including the representation mandate and the documents of SRJ MediaSind have been verified by Bucharest Territorial Labour Inspectorate, and the Additional Act produces legal effects starting with January 1, 2020! (details here: The new rights won in the collective bargaining in TVR have enteredinto force!)

The Romanian Journalists Union MediaSind announces that it will not be intimidated by the abusive actions of the head of TVR and her accomplices. Our organisation will continue to be with the people it represents from the Mediasind TVR branch. With the support of the Federation of Culture and Media FAIR-MediaSind, the Confederation of CNSLR-Brotherhood, the International Federation of Journalists, the European Federation of Journalists and UNI GLOBAL, will refer the matter to the European Parliament, the European Commission, the EBU and the International Labour Organisation for abuses in the largest press institution, Romanian Television Company, to cease and those responsible to answer to the law.

Unfortunately, we have to repeat: the complicity between the executive management of SRTv and some political leaders has caused the notifications, the alarm cries of the employees of SRTv, including those of our organisation, to stop the abuses in the institution, to be blocked.

This has not discouraged us in our actions to expose abuses and illegalities knowing that behind us are a large number of members and sympathizers, representatives of the Civil Society, the entire honest press in Romania, on whose support we rely.

Together we are stronger!

Communication Department SRJ Mediasind

Bucharest, July 28, 2020

Administratia Gradea blochează accesul MediaSind TVR la ședința CA în care se discută despre posibile afaceri imobiliare cu patrimoniul Televiziunii Naționale!

postat 28 iul. 2020, 01:19 de Office Mediasind   [ actualizat la 28 iul. 2020, 03:01 ]

Nr.232/28.07.2020

Către Societatea Română de Televiziune

În atenția membrilor Consiliului de Administrație

CC. Comisiile de specialitate ale Parlamentului

Direcția Națională Anticorupție

Inspectia Muncii

Notificare: - a 11 - a încălcare  a HC nr. 88/2019 și art 297 Cod Penal de către conducerea Societății Române de Televiziune!


Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind
, în calitate de partener social în Societatea Română de Televiziune, a luat act de refuzul președintelui - director general al SRTV, Doina Gradea, de a permite accesul reprezentantului organizației noastre la ședința Consiliului de administrație programată în data de 29 iulie 2020, ora 11,00. Atragem atenția că este pentru a  11-a oară consecutiv când Secretariatul Comisiei CA, în urma deciziei ilegale primite din partea președintelui-director general al SRTV, Doina Gradea,  ignoră organizația noastră și refuză să  trimită invitația la ședință, fapt care încalcă prevederile HC nr. 88/2019  și art 297 Cod Penal.

Este grav faptul că la această ședință în care se discută despre posibila prejudiciere a patrimoniului SRTv printr-o afacere imobiliară pusă la cale de unele persoane din managementul SRTv prin intenția  de înstrăinare a unui teren aflat în  proprietatea SRTv  și destinat sediului Studioului teritorial TVR Cluj, accesul reprezentantului MediaSind  nu este permis!  MediaSind TVR atrage atenția membrilor  CA să  intervină de urgență și  să nu permită transformarea TVR în agenție imobiliară, în caz contrar vor fi produse prejudicii grave asupra patrimoniului SRTV, dar și a strategiei de dezvoltare a Studioului TVR Cluj!

Totodată, reiterăm  solicitarea transmisă  membrilor CA să ceară, prin vot, Parlamentului României, demiterea actualului presedinte director general Doina Gradea, în conformitate cu prevederile art 20. alin 3 din Legea nr.41/1994, pentru activitate necorespunzătoare. 

În acest sens, atasăm argumentele SRJ MediaSind și a MediaSind TVR privind demiterea, în regim de urgență, a președintelui-director general, Doina Gradea, din funcția de președinte-director general al SRTv.
 
Totodată, având în vedere  faptele de corupție prezentate și în Rapoartele și Deciziile  Curții de Conturi, solicităm membrilor CA să sesizeze instituțiile abilitate în conformitate cu prevederile art. 267 din Cod Penal (Funcționarul public care, luând cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.). Precizăm că în accepțiunea art. 175 alin 2 din   Codul Penal, “este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Aducem la cunoștința membrilor CA că aceste abuzuri ale conducerii SRTV la adresa instituției publice trebuie să înceteze deîndată, iar persoanele vinovate trebuie trase la răspundere, întrucât calitatea de partener social a SRJ MediaSind în cadrul SRTV a fost confirmată de mai multe sentințe judecătorești, inclusiv de către ITM București în data de 30 decembrie 2019, când  a verificat legalitatea înregistrării Actului adițional nr 3 la CCM din SRTV, în urma mandatului acordat Federației FAIR-MediaSind de către SRJ MediaSind și Sindicatul Televiziunea Craiova. Atragem atenția că nerespectarea unei hotărâri judecătorești reprezintă infracțiune, conform art. 287 Cod Penal!

În concluzie, în conformitate cu prevederile HCA nr. 88/2019 și a Legii nr.62/2011, Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind mandatează pe dl. Cristian Balaș,  președinte  MediaSind TVR Cluj , să participe în calitate de observator la ședința Consiliului de Administrație programată în data de 29 iulie 2020, ora 11,00. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 167 alin 2 din CCM SRTV, vă solicităm punerea la dispoziție cu minim 24 de ore înaintea ședinței, a  materialelor care vizează problemele de interes profesional, economic si social.

 
Sindicatul Român al Jurnaliștilor  MediaSind

Biroul Executiv Național                                                        

Bucuresti, 28 iulie 2020

MediaSind's arguments for the urgent dismissal of the head of Romanian Television!

postat 7 iul. 2020, 07:26 de Office Mediasind   [ actualizat la 7 iul. 2020, 07:28 ]

http://www.mediasind.ro/comunicate-1/argumentelemediasindpentrudemitereadeurgentaasefeitvr
As our organization announced, despite the denials of the Communication Service led by the former star Mircea Radu,tomorrow, July 8, 2020, through a videoconference system, will take place the extraordinary meeting of the Board of Directors of the Romanian Television Corporation - SRTv, having on the agenda the analysis of the management of Doina Gradea, the President - Director General. This meeting was organized following the request of Karen Sebesi, representative of the employees on the Board of Directors, who, on the Board meeting of June 18, 2020, asked the head of TVR to step down, as our organization has reported before (Members of the Board of Directors have officially requested the withdrawal of Doina Gradea from the position of President-Director General of the National Television Company!)

The Romanian Journalists Union MediaSind together with its subsidiary MediaSind TVR, in accordance with the resolutions voted by affiliated members in the General Meetings, calls on the Board members to vote at this extraordinary meeting, sending to the Romanian Parliament a request for the application of Art. 20 (3) of Law No.41/1994 on the organisation of SRR and SRTV, for the purpose of dismissing the President – Director-General of SRTV, Doina Gradea, for improper activity: The joint specialized Permanent Committees of the two Chambers may propose, with a majority vote of the members of the plenary of Parliament, the dismissal of any member of the Board of Directors, whose activity is inadequate. Parliament shall decide by a majority vote. The seat which has become vacant in this way or for any other reason shall be filled by the holder's alternate.

 

If, for political or other reasons, the request does not meet the majority vote of the Board, SRJ MediaSind and MediaSind TVR propose to the members of the Board who consider, like most TVR employees, that the abuses and discretionary spending of public money to the detriment of the institution must cease at once, to send individually to Parliament's specialized committees the request for the dismissal of the head of TVR.

This signal that the Board members send to the public and the Romanian Parliament is important for the urgent dismissal of the President – Director General of the Romanian Television Corporation, Doina Gradea, who brought the institution and its employees into a dramatic situation.

Here are the arguments:

Public opinion in Romania has been able to see that, in recent years, during the term of the President – Director General Doina Gradea, the public institution recorded only negative records, due to its disastrous management, a fact confirmed by several controls of the Court of Auditors. The humiliations to which the employees of the National Television were subjected were unimaginable, because they were always treated by the head of TVR with arrogance and disrespect for their professionalism.

The current administration spends public funds on a discretionary basis, ignoring the legal norms of transparency, thus causing serious damage to the institution, while insecuring the income of SRTV employees. As MediaSind TVR presented in yesterday's press release, July 6, 2020, the TVR administration damaged the institution's budget by more than EUR 20 million by refusing to apply the measures imposed by the Court of Auditors following controls on the activity of TVR. (The Romanian Television Corporation has been harmed by more than 20 million euros, money that should have been recovered from those responsible as early as 2017!)

TVR ratings collapsed due to a chaotic editorial policy, often dictated by the centers of power in various parties. A number of aberrant decisions of the executive management also played a detrimental role in this regard. Even during the pandemic, for example, when TVR had the mission to inform the population about the effects of COVID 19 infection, the President – Director General decided to suppress TV production, a situation that, unfortunately, persists even today! (What is still the point of the Romanian Television Corporation? Doina Gradea is a sub-mediocre manager named by Dragnea and only 2 out of 100 Romanians who watch TV choose TVR)

Regional studios are underfunded. Only 4 percent of the total budget of SRTV is distributed to the 5 regional studios in Cluj, Craiova, Timisoara, Tirgu-Mures and Iasi. For 2020, the investment budget allocated to regional studios was zero lei. The same goes for TVR Chisinau!

Doina Gradea and her team violated both the Romanian Constitution, the Public Warning Law, but also the ILO Conventions and European directives in the field of labor relations, by imposing a Code of Ethics that suppresses freedom of expression and causes dismissal of employees and collaborators inconvenient to management.

The social dialogue in TVR has deteriorated considerably, and the representative trade union organization has not been recognized as a social partner, according to domestic law, to international directives and conventions in the field of labor relations. Our representatives were denied the right to be members of the employment commissions organized at the institution level. They were also denied the right to take part, as observers, in the meetings of the Steering Committee. Moreover, the President of TVR appealed to the gendarmes of the institution in order to restrict the access of the leadership of the trade union organization to participate in the meetings of the Board, although there was a Board decision voted by all its members, by which our representatives had the right to participate. MediaSind's court rulings and the legal capacity to represent its members are ignored, through all sorts of legal aberrations supported by campaigns paid for with public money.

Repeated violations of Law no. 544/2001 on information of public interest and of GD 714/2018 on internal travel were found in court. In this respect, the Bucharest Court annulled the agreement signed by the management of TVR and its house union – SPUSTv reducing the delegation rights of the company's employees provided for in GD 714/2018.

Ignoring the rules of the democratic game of the rule of law, the Doina Gradea administration launched attacks, including in court, on the members of the Ethics and Arbitration Commission.

Due to the poor management, the institution lost extremely important contracts regarding the organization of standard events for the Romanian Television Corporation, in favor of some entities and private interest groups.

The employment in TVR was done by ignoring the legal procedures: regarding the  irregularities complained of at the meetings of the Board of Directors, the Legal Department delineated itself from any aspect related to the organization and validation of the vacancy contests. For example, in May 2019, three contests held simultaneously gave winners to three members of the Board of SRTV.

We point out the lack of transparency regarding the situation of the number of employments in the current term of the President- Director General Doina Gradea.

The current management of the institution is responsible for the discretionary spending of public funds at the level of SRTV structures, including TVR Moldova. 

The current President – Director General refused to assess the work of the executive management, maintained on an interim basis since her appointment until now.

By stopping the broadcasts from the current schedule, the Doina Gradea administration sabotaged the activity of TVR Moldova, in a period of strategic changes at the eastern border of Romania.

The same management of SRTV has repeatedly violated labor law, public information law, proving disregard and discrimination of the social partners.

SRJ MediaSind together with the affiliated members of TVR denounced the abuses and illegalities of the current management. In fact, there are over 20 lawsuits before the courts filed against the Gradea administration in relation to the discretionary way in which it intends to run the largest public media institution. Some of them have already been definitively won by our organization, which is why TVR management was obliged to make public the contracts and the names of the various collaborators, law firms etc., which benefited from millions of euros spent at discretion.

The illegalities discovered by the inspectors of the Court of Auditors are extremely serious, totally compromising the management of the institution. Here are the ones:

- The President - Director General of SRTv, Doina Gradea, had sufficient time from September 27, 2017, when she took over the management of TVR, and to this day, to take all necessary steps to recover more than EUR 20 million from the unfair dismissal of TVR employees and from the fraudulent execution of commercial contracts. Why only now - according to an address of the Court of Auditors sent to MediaSind TVR, has ordered the establishment of a verification committee, thus in breach of the Court of Auditors' Decision No 16/2016, Civil Sentence No. 2830/2017 of the Bucharest Court of Appeal (which also rejected the SRTv's request for suspension of the measures ordered by the inspectors of the control committee), as well as Judgment No. 1759/2020 of the High Court of Cassation and Justice of Romania - is a question that the head of TVR must answer before the criminal investigation bodies!

- From 2018 until now, the director general of SRTV has benefited from a gross salary income higher than the one established for the position of minister, as provided by Law no. 41/1994 on the organization and functioning of SRR and SRTV at art. 23 paragraphs 2 and 3: (2) The director general of the Romanian Broadcasting Corporation, as well as the director general of the Romanian Television Corporation receive a gross monthly salary, assimilated to the position of minister. (3) The other members of the Board of Directors of the Romanian Broadcasting Corporation and, respectively, of the Romanian Television Corporation shall receive, on a monthly basis, an allowance representing 25% of the gross monthly salary of the director general of the respective corporation.

The members of the Board of Directors have the right to the settlement, in accordance with the law, of the transport and accommodation expenses, occasioned by the participation in the meetings of the directors, which resulted in damage to the state budget by the amount of 237,800 lei, since it also influenced the amount of the allowance additionally granted to the members of the Board of Directors. Against this illegality, the Court of Auditors imposed a mandatory measure to recalculate the salary of the President – Director General of SRTV and the allowance received by the members of the Board, as well as the recovery of the damage from the guilty persons.

Although the deadline for the entry into legality expired on December 31, 2019, the situation was not remedied, which, according to the law, is a criminal offence.

-The Court of Auditors has referred since 2016 to the bankrupt way in which the TVR Production House operates, but the management of TVR has not taken any action in this regard.  On the contrary, the allocated budget has been substantially increased, reaching in 2020 to the amount of 3,071,474.34 lei! The Production House is headed by the ethics adviser of SRTV, Andras Istvan Demeter, who is also a member of the Board of Directors of the Romanian Broadcasting Corporation, given that he was declared in conflict of interest by the High Court and Cassation and Justice of Romania and therefore no longer has the right to hold office for 3 years in public institutions!

http://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=200000000319954

At the same time, the Court of Auditors points out that the expenditure on the activity of the SRTV Production House is not justified by the results reflected in the indicators measuring the ratings of television stations, respectively the programs broadcast by public television station. For the 21 productions of the Production House, expenses were made in the amount of 347,456 lei, to which are added the salaries of the SRTV employees who participated in the necessary activities. The attracted income that these shows brought to the television company was 49,240 lei.

- Copyright and related rights contracts were concluded after the period in which the service representing them was to be performed, with delays of up to 70 and 89 days, respectively, which proves that the process of concluding these contracts is not regulated in properly and that the operations performed had a formal character, being meant to simulate only the appearance of legality.

- The Court of Auditors inspectors consider that the amount of 132,249.80 lei was illegally settled to the SRTV Branch from the Republic of Moldova for accommodation and utilities expenses for 4 employees, in the conditions in which the eligibility conditions established by GD 955/2014 were not met. Consequently, the State Budget was harmed by this amount, it is shown in the Decision.

- The legal provisions regarding the committment, liquidation, ordering and payment of expenses were not respected, the funds allocated from the state budget being used, thus, illegally, by exceeding the rules of expenses established for accommodation and per diem, in the statements of external expenses of the President – Director General of SRTV, with the amount of 15,798 lei.

- The Court of Auditors considers that in the case of some procurement procedures SRTV awarded contracts to ineligible suppliers, because their offers were non-compliant. It is about a contract worth 870,519 lei without VAT and another of 124,499.99 lei without VAT. For these irregularities, on 22.07.2019, SRTV paid to the state budget a fine in the total amount of 15,000 lei, applied through the Minutes of finding and sanctioning the contraventions no. 7/07.19.2019.

Until now, these amounts have not been recovered from the guilty persons, which is a criminal offence, according to Law No 94/1992.

- SRTV unlawfully awarded a number of procurement contracts to a tenderer who proposed that some of the equipment subject to them be refurbished, although the documentation for the award of the procurement procedures in question did not provide for the possibility of such goods. Thus, the contract no. 26856/12.11.2018 in the amount of 351,935.36 lei for the supply of graphics computers, contract no. 268367/9.11.2018 in the amount of 34,391 lei for the supply of workstations for video playback, contract no. 26840/9.11.2018 in the amount of 105,610 lei for the purchase of a storage system, contract no. 26876/16.11.2016 in the amount of 38,556 lei for the purchase of workstations for video wall monitors were unlawful concluded. The endorsements and the approvals from the collective management bodies of SRTV (the Steering Committee and the Board of Directors) for concluding the contracts in question were granted in the absence of information regarding the fact that the equipment to be purchased is not new. For this reason, on 22.07.2019, SRTV paid to the state budget a fine in the total amount of 15,000 lei applied through the Minutes of finding and sanctioning the contraventions no. 7 of 19.07.2019.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no decision has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

-The open tender procedure for the purchase of tanks, hydrophores, boilers and equipment was not sufficiently substantiated and the award of the contract to a specific company was made contrary to the provisions of Law No. 98/2016 on public procurement. For this, on 22.07.2019 SRTV paid to the State Budget a fine in the total amount of 15,000 lei, applied through the Minutes of finding and sanctioning the contraventions no. 7 of 19.07.2019.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no action has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Accounts no. 11/2019.

- SRTV proceeded to send to SICAP (the IT system for public procurement) the award notice related to the procurement procedure concerning the supply of supporting elements for production lighting equipment with a delay of 14 days from the legal deadline provided by the legislation on public procurement. Consequently, on 22.07.2019 SRTV paid to the state budget the fine in the total amount of 15,000 lei applied through the Minutes of finding and sanctioning the contraventions no. 7 of 19.07.2019.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no action has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

- Failure to submit for approval to the Board of Directors the proposals to start batch- organized procurement procedures, as well as to conclude contracts resulting from their implementation,even though the total value of procurement required this.

 - The state budget was damaged with the amount of 174,808.62 lei because SRTV illegally paid to a private provider certain services that it was obliged to support free of charge, according to the contract concluded with TVR management.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no decision has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

-Concluding contracts for the assignment of copyright and related rights for artists represented by a private agency, for the recitals within the Golden Stag Festival 2018, without the approval of the Steering Committee and without supporting documents attesting the reality of the performance, amounting to 11 365 lei.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no decision has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

-In 2018, a tank worth 831,616.03 lei was purchased from a private company without complying with legal procedures.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no decision has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

 - In 2018, SRTV did not execute the revenue and expenditure budget of the Golden Stag Festival according to the financing sources approved by the Decision of the Steering Committee no. 530/25.05.2018 and the Board of Directors Decision no. 66 from 20.05.2018. By changing the sources of financing and in the absence of the Steering Committee and the Board of Directors approvals, through the executive management, SRTV requested and improperly collected from the State Budget the amount of 1,548,146.96 lei, the Decision states.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no action has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

-Concluding contracts for the assignment of copyright and intellectual property rights for artists who performed recitals at the Golden Stag Contest Festival 2018, supported from public funds, given the lack of good financial management of those amounts.

Although the deadline for recovering the damage from the guilty persons was set for December 31, 2019, no action has been taken to date, which is a criminal offence, according to the decision of the Court of Auditors no. 11/2019.

These are some of the illegalities likely to be criminally sanctioned, discovered by the inspectors of the Court of Auditors at the Romanian Television Corporation.

Unfortunately, the complicity that exists between the executive management and some decision-makers in SRTV has caused the notifications, the alarm cries of SRTV employees, including those of our organization, to stop this robbery, to be blocked, which is why MediaSind has been forced to respond nationally and internationally:

Romanian television company has been harmed by more than 20 million euros, money that should have been recovered from those responsible as early as 2017!

The service led by the former star, Mircea Radu, "out of love" misinforms the public opinion: The TVR management claims that there will be no board meeting for the activity of the head of TVR, although it had already been convened for July 8!

The management of TVR made acquisitions of over one million lei, through direct entrustment, from a company from Calarasi. The head of the service that benefits from these acquisitions is a former employee of that company!

SRTV sued for suspicious contracts concluded by the head of TVR with a former business partner and personal advisor!  http://www.mediasind.ro/comunicate-1/srtvactionatainjudecatapentrucontractelesuspecteincheiatedesefatvrcuunfostpartenerdeafacerisiconsilierpersonal

The Bucharest Court annulled the reductions of rights negotiated by the TVR management with the house union against the employees!

SRTV management sued for hiding the result of radiation measurements from National Television Company!

The irresponsibility of the Gradea administration endangers the health of all TVR employees!

TVR management obliged by the court to make preferential employments public!

Citing ethical considerations, TVR management imposes an illegal and immoral procedure to fire uncomfortable employees!

The management of TVR obliged by the court to make public the list of collaborators for whom it paid more than 3 million euros!

TVR management has abusively spent approximately 1.3 million euros on legal aid contracts!

MediaSind TVR calls on political leaders to stop the disaster in TVR and to dismiss the current administration!

 The Bucharest Court obliges the Gradea administration to explain why it did not perform noxious determinations for all the risk factors from the National Television Company!

 Public warning to stop the adoption of the abusive Procedure regarding ethical conduct in TVR!

The Grade administration sued for secreting public spending during the state of emergency!

MediaSind asked TVR management in court to explain how it spent over one million euros on overtime pay!

How can TVR employees be fired if they violate the Ethical Conduct Procedure!

For the Gradea administration public expenditures in the state of emergency are a professional secrecy! The head of TVR invents a violation of correspondence to evade compliance with the law of information of public interest!

MediaSind TVR requested National Anti-Corruption Directorate, DNA, to investigate the robbery discovered by the Court of Auditors in the National Television Company!

SRJ MediaSind requested in court the annulment of the new Code of Ethics which, in fact, masks a procedure for dismissal of uncomfortable employees of TVR!

The CNSLR-Brotherhood Confederation supports protests against the abuses of the head of TVR! !

The International Federation of Journalists and UNI Global Union support all protests for the dismissal of the head of TVR!

The International Federation of Journalists and the European Federation of Journalists have reported to the Council of Europe the abuses in the Romanian Television Corporation!


Specification: Romanian Journalists Union MediaSind, a Romanian legal entity established on the basis of the Civil Sentence no. 2782/2001, Tax Number 14196803, assumes legal responsibility for the published information. If you want more details/documents/other evidence regarding this press release, you can contact office@mediasind.ro and tvr@mediasind.ro .

 National Executive Bureau

Bucharest, July 7, 2020  

Administrația Gradea refuză accesul MediaSind TVR la ședința CA în care se discută demiterea Președintelui-Director General!

postat 7 iul. 2020, 03:32 de Office Mediasind   [ actualizat la 7 iul. 2020, 03:37 ]

https://sites.google.com/a/mediasind.ro/mediasind/comunicate-1/argumentelemediasindpentrudemitereadeurgentaasefeitvr
Nr.228/07.07.2020

Către Societatea Română de Televiziune

În atenția membrilor Consiliului de Administrație

CC. Comisiile de specialitate ale Parlamentului

Direcția Națională Anticorupție

Inspectia Muncii



Notificare: - a 10 - a încălcare  a HCA nr. 88/2019 și art. 297 Cod Penal de către conducerea Societății Române de Televiziune!


Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind, în calitate de partener social în Societatea Română de Televiziune, a luat act de refuzul președintelui - director general al SRTV, Doina Gradea, de a permite accesul reprezentantului organizației noastre la ședința extraordinară a Consiliului de administrație programată în data de 8 iulie 2020, ora 11,00. Atragem atenția că este pentru a  10-a oară consecutiv când Secretariatul Comisiei CA, în urma deciziei ilegale primite din partea presedintelui-director general al SRTV, Doina Gradea,  ignoră organizația noastră și refuză să  trimită invitația la ședință, fapt care încalcă prevederile HCA nr. 88/2019  și art 297 Cod Penal.

Este grav faptul că la această ședință în care se discută despre analiza managementului președintelui director general Doina Gradea, despre condițiile de muncă, situația financiară și despre  procedura ilegală privind conduita etică din TVR care maschează, de fapt, o tentativă de concediere a unor angajați și  colaboratori incomozi, șefa TVR, continuă abuzurile împotriva MediaSind TVR și a membrilor organizației noastre.

Solicităm membrilor CA să ceară, prin vot, Parlamentului României, demiterea actualului președinte director genral Doina Gradea, în conformitate cu prevederile art 20. alin 3 din Legea nr.41/1994, pentru activitate necorespunzătoare. În acest sens, atasăm argumentele SRJ MediaSind și a MediaSind TVR privind demiterea, în regim de urgență, a dnei. Doina Gradea din funcția de președinte-director general al SRTv:
 
Totodată, având în vedere faptele de corupție prezentate și în Rapoartele și Deciziile  Curții de Conturi, solicităm membrilor CA să sesizeze instituțiile abilitate în conformitate cu prevederile art. 267 din Cod Penal (Funcționarul public care, luând cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.). Precizăm că în accepțiunea art. 175 alin 2 din   Codul Penal, “este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Aducem la cunoștința membrilor CA că aceste abuzuri ale conducerii SRTV la adresa instituției publice trebuie să înceteze deîndată, iar persoanele vinovate trebuie trase la răspundere, întrucât calitatea de partener social a SRJ MediaSind în cadrul SRTV a fost confirmată de mai multe sentințe judecătorești, inclusiv de către ITM București în data de 30 decembrie 2019, când  a verificat legalitatea înregistrării Actului adițional nr 3 la CCM din SRTV, în urma mandatului acordat Federației FAIR-MediaSind de către SRJ MediaSind și Sindicatul Televiziunea Craiova. Atragem atenția că nerespectarea unei hotărâri judecătorești reprezintă infracțiune, conform art. 287 Cod Penal!

În concluzie, în conformitate cu prevederile HCA nr. 88/2019 și a Legii nr.62/2011, Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind mandatează pe dna Loara Ștefănescu,  jurnalist TVR și vicepreședinte al MediaSind TVR, să participe în calitate de observator la ședința Consiliului de Administrație programată în data de 8 iulie 2020, ora 11,00, conform invitației trimisă în data de 6 iulie 2020 doar unor organizații sindicale. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 167 alin 2 din CCM SRTV, vă solicităm punerea la dispoziție cu minim 24 de ore înaintea ședinței, a  materialelor care vizează problemele de interes profesional, economic si social.

 
Sindicatul Român al Jurnaliștilor  MediaSind

Biroul Executiv Național                                                        

Bucuresti, 7 iulie 2020

The Public Warning to stop adoption the abusive Procedure regarding ethical conduct in TVR has been registered in Parliament!

postat 2 iul. 2020, 05:26 de Office Mediasind   [ actualizat la 2 iul. 2020, 05:27 ]

Romanian Journalists Union MediaSind together with the MediaSind TVR Branch have registered today, July 2, 2020, the Public Warning for stopping the abusive Procedure regarding the ethical conduct in the Romanian Television Corporation - SRTV.

SRTV employees who signed the document are public whistle-blowers and, according to Law no. 571/2004 on the protection of staff in public authorities and public institutions, may not be penalised if they refuse to comply with an illegal order such as the one regarding the obligation to sign the Procedure on ethical conduct in SRTV. SRTV employees are protected against the abuses of employers by the provisions of the Collective Labor Agreement too, as well as by the ILO Conventions in the field of labor relations to which Romania has acceded.

It should be noted that the latest revision of the Procedure made by the Gradea-Demeter-Ionescu-Fulea group by removing the words particularly serious from the phrase particularly serious misconduct is only a pathetic attempt to manipulate TVR employees, as the entire document was adopted illegally, and several provisions flagrantly violate the Romanian Constitution, the Labor Code, the SRR and SRTV Law, the ILO Conventions and the European directives in the field of freedom of expression.

The national and international organizations to which SRJ MediaSind is affiliated, namely the Federation Culture and Media FAIR-MediaSind, CNSLR-Brotherhood Confederation, European Federation of Journalists, International Federation of Journalists and UNI Global, support our approach, and have reported the abuses of Gradea administration to the Council of Europe, the European Parliament and the European Commission: (see here: Federația Internațională a Jurnaliștilor și Federația Europeană a Jurnaliștilor au sesizat la Consiliul Europei abuzurile din Televiziunea Română! )

We hope that the Romanian Parliament will also urgently resolve this Public Warning and dismiss, by rejecting the activity report, this administration who, on countless occasions, violated both the law and the rights of employees of the largest media institution of the state - the Romanian Television Corporation.


Romanian Journalists Union MediaSind

National Executive Bureau

MediaSind TVR

Executive Office

                                                                                                              Bucharest, July 2, 2020

Romanian Television management misinforms the public opinion in order to justify the abusive hiring of the law firm close to he Minister of Justice!

postat 29 iun. 2020, 07:17 de Office Mediasind   [ actualizat la 29 iun. 2020, 07:36 ]

In a press release sent on Friday, July 26, 2020, the management of the Romanian Television Corporation makes several false and denigrating statements against the Romanian Journalistst Union MediaSind, claiming that our organization would not be legitimate in  TVR!!! It is not the first time that the head of TVR, Doina Gradea, through the Communication, Public Relations and Protocol Service, spreads lies in the public space, in order to cover a disastrous situation in the largest state media institution, generated by a long series of illegalities and acts of corruption.

As we have mentioned several times, the Romanian Journalists Union MediaSind has legal personality by Sentence no. 2782 of 12.04.2001, with members in Romanian Television Corporation, Radio Romania, AGERPRES and several media institutions. The organization was established on the basis of the Trade Union Law no. 54/1991 as a national trade union, consisting of several journalists from newsrooms in Bucharest and in the country, under the name of the Union of Professional Journalists - SJP. Moreover, on 13.04.2017 by sentence no. 3486/2017 remained final, merged by absorption with the National Television Company Union, TVR SIND, taking over the quality of unit union at the level of SRTV! These realities are confirmed by court rulings in several lawsuits lost by TVR, but also by the Ministry of Labor, which, in address no. 105/IM/07.08.2019 enshrined the right of MediaSind to represent its approximately 600 members of the National Television Company. (details here: the Ministry of Labor dismantles the diversions of the Romanian Television Corporation management!)

The TVR management diversions, similar to those of the communist secret services, were also dismantled by Bucharest Territorial Labor Inspectorate, ITM, by recognizing and registering the addendum to the collective labor contract from SRTV, concluded based on the mandate given to the FAIR-MediaSind Federation by the same Romanian Journalists Union MediaSind and TVR Craiova Union, signed even by Doina Gradea! To claim now that you have signed a contract with an “illegitimate” organization at TVR level denotes not only inconsistency and hypocrisy, but also bad faith. (details here: The new rights won in the collective bargaining in TVR have entered into force!)

Being aware of the legality of SRJ MediaSind's proceedings and, at the same time, abusively paying, out of public money, a law firm to persuade a court to stop a trade union from expressing itself freely and to represent its union members from TVR, this denotes the irresponsibility and despair of a manager who has long lost her sense of reality. No court in the world will be able to give a court ruling that violates freedom of expression, free affiliation and the right of trade unions to represent their members!


We specify that the Romanian Television Corporation is no longer financed by the radio-tv tax but directly from the state budget, reason for which we consider that the provisions of Ordinance no. 26/2012, which prohibit public institutions from employing legal services, are applicable to it if they have legal departments. For this reason, we asked the management of SRTV, under Law No. 544, to make public the contract concluded with the law firm Zamfirescu - Racoti - Vasile & Partners, in order to find out the amount paid for the 4 (four) lawyers appointed by Empowerment No. 5078480 to "deal" with MediaSind. (see here: The head of TVR hires four lawyers from public money to harass MediaSind!) Especially since, according to information in the press, the fee of a lawyer of this law firm, in which the father-in-law of the Minister of Justice, Catalin Predoiu(fot o), is located, is 90 euro plus VAT/hour!!! (details here: https://m.luju.ro//dezvaluiri/anchete/scump-dom-le-scump-lumeajustitiei-ro-prezinta-in-premiera-contractul-dintre-ministerul-mediului-si-sca-zamfirescu-racoti-predoiu-ministerul-plateste-90-euro-plus-tva-pe-ora-de-avocat-contractul)

The same communiqué of June 26 states that our organization "acts, repeatedly, abusively, in fact undermining the activity of SRTV." "By constantly spreading false, unverified information, threats, incitement to hatred and revolt, MediaSind severely affects the image of the public television service, misleading employees of the institution and public opinion;"

In other words, according to Doina Gradea, our organization's assumption of the role of public whistle-blower, the complaint of abuses and illegalities, the discretionary squandering of public funds, extremely real facts, proven by decisions of the Court of Auditors or in courts, damage the image of TVR. Unfortunately, the prestige of this institution is being damaged by the disastrous management of the current administration. It is well known that whoever has problems with the law, turns to lawyers. And it's normal to be like that in a democracy. But we do not understand why we, the Romanian people, have to pay the fee!

Consequently, the Romanian Journalists Union MediaSind announces that it will not be intimidated by the abusive actions of the head of TVR and her accomplices, regardless of how many law firms will be employed and how many relatives of the Minister of Justice will contain them. Our organization will continue to be with the people it represents, in the spirit of the Constitution.

We assure our TVR members that, in our future actions, we will ask for the support of national and international institutions - FAIR-MediaSind Federation, CNSLR-Brotherhood, International Federation of Journalists, European Federation of Journalists, EBU, International Labor Organization, Council of Europe, the European Commission and the European Parliament, so that the employees' rights are respected even in the largest media institution of the Romanian state – the National Television Company.

We also specify that MediaSind will refer the matter to the Directorate for the Investigation of Organized Crime and Terrorism, DIICOT, in the coming days, in order to verify these contracts concluded without the approval of the Steering Committee and the Board of Directors, as well as to investigate the activity of all those who produced a real institutionalized robbery in Romanian Television Corporation, which is also confirmed by several checks of the Court of Auditors:

MediaSind TVR requested National Anti-Corruption Directorate, DNA, to investigate the robbery discovered by the Court of Auditors in the National Television Company!

SRTV sued for suspicious contracts concluded by the head of TVR with a former business partner and personal advisor!

TVR management has abusively spent approximately 1.3 million euros on legal aid contracts!
 The Bucharest Court annulled the reductions of rights negotiated by the TVR management with the house union against the employees!

SRTV management sued for hiding the result of radiation measurements from National Television Company

The irresponsibility of the Gradea administration endangers the health of all TVR employees!

TVR management obliged by the court to make preferential employments public!

Citing ethical considerations, TVR management imposes an illegal and immoral procedure to fire uncomfortable employees!

The management of TVR obliged by the court to make public the list of collaborators for whom it paid more than 3 million euros!

MediaSind TVR calls on political leaders to stop the disaster in TVR and to dismiss the current administration!
The Bucharest Court obliges the Gradea administration to explain why it did not perform noxious determinations for all the risk factors from the National Television Company!
 Public warning to stop the adoption of the abusive Procedure regarding ethical conduct in TVR!

The Gradea administration sued for secreting public spending during the state of emergency!

MediaSind asked TVR management in court to explain how it spent over one million euros on overtime pay!

How can TVR employees be fired if they violate the Ethical Conduct Procedure!

For the Gradea administration public expenditures in the state of emergency are a professional secrecy! The head of TVR invents a violation of correspondence to evade compliance with the law of information of public interest!

SRJ MediaSind requested in court the annulment of the new Code of Ethics which, in fact, masks a procedure for dismissal of uncomfortable employees of TVR!

The CNSLR-Brotherhood Confederation supports protests against the abuses of the head of TVR!

The International Federation of Journalists and UNI Global Union support all protests for the dismissal of the head of TVR!

The International Federation of Journalists and the European Federation of Journalists have reported to the Council of Europe the abuses in the Romanian Television Corporation!

RSJ MediaSind Communication Department                                          Bucharest, June 29, 2020  



TVR head hires four lawyers with public money to harass MediaSind!

Public money abuses in the Romanian Television Corporation seem to never end! Although GEO no. 26/2012 prohibits all public authorities and institutions that have their own legal personnel in the organizational structure, to purchase legal services of advice, assistance and/or representation, in Romanian Television Corporation it is not respected! The President-Director General Doina Gradea, again violating the legal provisions and pursuing the harassment and intimidation of our organization, hired 4 (four) lawyers from the Zamfirescu Racoți Vasile & Partners law firm!!! (photo). They have already notified the Romanian Journalists Union MediaSind, asking them to "immediately cease any action against the underwritten, respectively to refrain from publishing in any form unfounded/untrue information regarding the activity of the Romanian Television Corporation". Moreover, the law firm threatens that otherwise, "we will resort to all legal means to cover the damages caused to the underwritten by your illegal actions".

At the same time, SRTV, through these lawyers, sued SRJ MediaSind in court so that the court no longer gives the right to the Union to represent its members from the Public Television! It is hallucinatory in 2020 to ban the right of a national trade union organization to represent its affiliated members of an institution, before the employer or in relation to public authorities, in contempt of the Romanian Constitution, ILO Conventions and European directives on free trade union association. 

The action of TVR head is meant to strike directly at the right of the employees of SRTV to be represented by an honest trade union organization, not enslaved to the management.
Doina Gradea and her acolytes ignore, however, the provisions of our Constitution, which enshrines the right to free affiliation, but also ILO conventions, EU directives on free association, the Social Dialogue Law, but also the final sentences obtained in court that give MediaSind the right to represent the union members from the Romanian Television Corporation. In fact, even the Ministry of Labor, through an official position, enshrines the legality of MediaSind in TVR.

Moreover, Doina Gradea ignores the fact that at the end of last year she signed with the FAIR-MediaSind Federation and the employees' representatives, an additional act to the Collective Labor Agreement, based exactly on the mandate granted by the Romanian Journalists Union MediaSind and TVR Craiova Union. All documents, including the representation mandate and the documents of SRJ MediaSind have been verified by Bucharest Territorial Labor Inspectorate, and the additional act has legal effects starting with January 1, 2020!
Through her incoherent actions, the head of TVR questions all the rights obtained through the document she signed herself with the social partners, including the conscience clause, holiday vouchers, 10 basic salaries in case of dismissals for reasons not related to the person of the employee, the permanent adjustment of the minimum gross basic salary per company in relation to the minimum gross national salary so that it is always 5 percent higher than the minimum gross national salary guaranteed in payment, the granting of meal vouchers and holiday vouchers to the maximum provided by law, 230 lei/day - accommodation allowance, granting inflation compensation amounts for 2019 and for 2020.

The Romanian Journalists Union MediaSind announces that it will not be intimidated by the illegal actions of the TVR head and her accomplices. Our organization will continue to be with the people it represents and will ask for support from national and international institutions: FAIR-MediaSind Federation, CNSLR-Brotherhood, International Federation of Journalists, European Federation of Journalists, EBU, International Organization of Labor, the Council of Europe, the European Commission and the European Parliament. These international organizations and institutions will be informed about the way in which the ILO conventions and the European directives in the field of the trade union freedom are observed, in the largest press institution of the Romanian state – the National Television Company.

Unfortunately, the complicity that exists between the executive management and some decision-makers in SRTV, has caused the notifications, the alarm cries of SRTV employees, including those of our organization, to stop the abuses in the institution, to be blocked, which is  why MediaSind was forced to numerous national and international public reactions, that greatly disturbed the Gradea administration and its acolytes.


RSJ MediaSind Communication Department                              Bucharest, June 26, 2020

Administratia Gradea blochează participarea MediaSind TVR la ședința CA în care se discută despre reacțiile internaționale față de abuzurile șefei TVR!

postat 17 iun. 2020, 01:05 de Office Mediasind   [ actualizat la 17 iun. 2020, 02:01 ]

Către Societatea Română de Televiziune

În atenția membrilor Consiliului de Administrație

 
CC. :

Federatia Internationala a Jurnalistilor

Federatia Europeana a Jurnalistilor

Federatia Cultura si Mass-Media FAIR-MediaSind

Confederatia CNSLR FRATIA

Comisiile de specialitate ale Parlamentului

Direcția Națională Anticorupție

Inspectia Muncii

Notificare: - a 10- a încălcare  a HC nr. 88/2019 și art 297 Cod Penal de către conducerea Societății Române de Televiziune!


Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind în calitate de partener social în Societatea Română de Televiziune a luat act de refuzul presedintelui - director general al SRTV, Doina Gradea, de a permite accesul reprezentantului organizației noastre la ședința Consiliului de Administrație programată în data de joi, 18 iunie  2020, ora 12,00. Atragem atenția că este pentru a  10-a oară consecutiv când secretariatul  CA, în urma deciziei ilegale primite din partea presedintelui-director general al SRTV, Doina Gradea,  ignoră organizația noastră și refuză să  trimită invitația la ședință, fapt care încalcă prevederile HC nr. 88/2019  și art 297 Cod Penal.

Este grav faptul că la această ședință în care se discută despre reacțiile internaționale - sesizarea Consiliului Europei de către cele mai mari organizații ale jurnaliștilor din lume, Federația Internațională a Jurnaliștilor și Federația Europeană a Jurnaliștilor privind  abuzurile  șefei TVR asupra angajaților instituției - (amănunte aici),  precum și despre refuzul conducerii SRTV de a prezenta, în baza Legii nr. 544/2001  cheltuielile discreționare efectuate din bani publici în timpul stării de urgență - presedintele-director general Doina Gradea, continuă abuzurile împotriva MediaSind TVR și a membrilor organizației noastre.

Facem un apel către toți membrii CA ca în al 12  - lea ceas să respingă și să sancționeze această atitudine ilegală a președintelui-director general al SRTV pentru a nu deveni complici la aceste fapte ilegale!  
Solicităm membrilor CA să ceară, prin vot, revizuirea Procedurii de conduită etică din SRTV prin retragerea tuturor articolelor care încalcă Constituția României, Legea SRR și SRTV, Codul Muncii și Contractul Colectiv de Muncă din SRTV.

Totodată, având în vedere faptele de corupție prezentate și în Raportul Curții de Conturi, solicităm membrilor CA să sesizeze instituțiile abilitate în conformitate cu prevederile art. 267 din Cod Penal (Funcționarul public care, luând cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.). Precizăm că în accepțiunea art. 175 alin 2 din   Codul Penal,“este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Aducem la cunoștința membrilor CA că aceste abuzuri ale conducerii SRTV la adresa instituției publice trebuie să înceteze deîndată, iar persoanele vinovate trebuie trase la răspundere, întrucât calitatea de partener social a SRJ MediaSind în cadrul SRTV a fost confirmată de mai multe sentințe judecătorești, inclusiv de către ITM București în data de 30 decembrie 2019, când  a verificat legalitatea înregistrării Actului adițional nr 3 la CCM din SRTV, în urma mandatului acordat Federației FAIR-MediaSind de către SRJ MediaSind și Sindicatul Televiziunea Craiova. Atragem atenția că nerespectarea unei hotărâri judecătorești reprezintă infracțiune, conform art. 287 Cod Penal!

În concluzie, în conformitate cu prevederile HC nr. 88/2019, Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind mandatează pe dl. Cristian Balas, presedinte al Filialei MediaSind TVR Cluj, să participe în calitate de observator la ședința Consiliului de Administrație programată în data de joi, 18 iunie  2020, ora 12,00, conform invitației trimisă în data de 16 iunie 2020 doar unor organizații sindicale. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 167 alin 2 din CCM SRTV, vă solicităm punerea la dispoziție cu minim 24 de ore înaintea ședinței, a  materialelor care vizează problemele de interes profesional, economic si social.

Sindicatul Român al Jurnaliștilor  MediaSind

Biroul Executiv Național                                                        

 Bucuresti, 17 iunie 2020

Conducerea TVR încearcă să blocheze participarea MediaSind TVR la sedința CA în care se discută despre abuzurile Președintelui-Director general!

postat 27 mai 2020, 00:43 de Office Mediasind   [ actualizat la 27 mai 2020, 00:44 ]

Către Societatea Română de Televiziune

În atenția membrilor Consiliului de Administrație


CC. 

Comisiile de specialitate ale Parlamentului

Direcția Națională Anticorupție

Inspectia Muncii


 

Notificare: - a 9- a încălcare  a HC nr. 88/2019 și art 297 Cod Penal de către conducerea Societății Române de Televiziune!

 

Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind în calitate de partener social în Societatea Română de Televoizune a luat act de refuzul presedintelui - director general al SRTV, Doina Gradea, de a permite accesul reprezentantului organizației noastre la ședința Consiliului de administrație programată în data de 28 mai 2020, ora 12,00. Atragem atenția că este pentru a  9-a oară consecutiv când Secretariatul Comisiei CA, în urma deciziei ilegale primite din partea presedintelui-director general al SRTV, Doina Gradea,  ignoră organizația noastră și refuză să  trimită invitația la ședință, fapt care încalcă prevederile HC nr. 88/2019  și art 297 Cod Penal.

Este grav faptul că la această ședință în care se discută despre procedura ilegală privind conduita etică din TVR care maschează, de fapt, o tentativă de concediere a unor angajați și colaboratori incomozi, precum și despre refuzul conducerii SRTV de a prezenta, în baza Legii nr. 544/2001  cheltuielile discreționare efectuate din bani publici în timpul stării de urgență, presedintele-director general Doina Gradea, continuă abuzurile împotriva MediaSind TVR și a membrilor organizației noastre.

Facem un apel către toți membrii CA ca în al 12  - lea ceas să respingă și să sancționeze această atitudine ilegală a președintelui-director general al SRTV pentru a nu deveni complici la aceste fapte ilegale  

Solicităm membrilor CA să ceară, prin vot, revizuirea Procedurii de conduită etică din SRTV prin retragerea tuturor articolelor care încalcă Constituția României, Legea SRR și SRTV, Codul Muncii și Contractul Colectiv de Muncă din SRTV.

Totodată, având în vedere faptele de corupție prezentate și în Raportul Curții de Conturi, solicităm membrilor CA să sesizeze instituțiile abilitate în conformitate cu prevederile art. 267 din Cod Penal (Funcționarul public care, luând cunoștință de săvârșirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia își îndeplinește sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.). Precizăm că în accepțiunea art. 175 alin 2 din   Codul Penal,“este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Aducem la cunoștința membrilor CA că aceste abuzuri ale conducerii SRTV la adresa instituției publice trebuie să înceteze deîndată, iar persoanele vinovate trebuie trase la răspundere, întrucât calitatea de partener social a SRJ MediaSind în cadrul SRTV a fost confirmată de mai multe sentințe judecătorești, inclusiv de către ITM București în data de 30 decembrie 2019, când  a verificat legalitatea înregistrării Actului adițional nr 3 la CCM din SRTV, în urma mandatului acordat Federației FAIR-MediaSind de către SRJ MediaSind și Sindicatul Televiziunea Craiova. Atragem atenția că nerespectarea unei hotărâri judecătorești reprezintă infracțiune, conform art. 287 Cod Penal!

Nu în ultimul rând, solicităm membrilor CA să ia atitudine față de iresponsabilitatea conducerii în ceea ce privește sănătatea salariaților instituției! De mai mult timp, atât în mediul online dar și direct la MediaSind TVR, în ciuda sumelor cheltuite discreționar de conducerea SRTV, salariații reclamă tot mai des lipsa materialelor și a măsurilor de protecție față de pandemie. În acest sens, solicităm membrilor CA să sesizeze instituțiile sanitare abilitate pentru a determina conducerea TVR să protejeze sănătatea angajaților instituției!

În concluzie, în conformitate cu prevederile HC nr. 88/2019, Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind mandatează pe dl. Cristian Balas, presedinte al Filialei MediaSind TVR Cluj, să participe în calitate de observator la ședința Consiliului de Administrație programată în data de joi, 28 mai 2020, ora 12,00, conform invitației trimisă în data de 25 mai 2020 doar unor organizații sindicale. De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 167 alin 2 din CCM SRTV, vă solicităm punerea la dispoziție cu minim 24 de ore înaintea ședinței, a  materialelor care vizează problemele de interes profesional, economic si social.

Sindicatul Român al Jurnaliștilor  MediaSind

Biroul Executiv Național                                                        

 Bucuresti, 27 mai 2020

 

FAIR-MediaSind susține revendicările angajaților din Opera și Filarmonica Brașov!

postat 21 mai 2020, 02:45 de Office Mediasind   [ actualizat la 21 mai 2020, 02:45 ]

Federația FAIR-MediaSind, organizația reprezentativă la nivel de sector cultură și mass-media susține revendicările membrilor de sindicat de la Filarmonica Brașov și Opera Brașov care, de aproape două luni, se află în șomaj tehnic din cauza refuzului reprezentantilor Consiliului Local de a găsi soluții pentru susținerea acestor instituții aflate în subordinea sa.

Sindicatul National din Cultură FAIR a inițiat deja procedurile legale pentru anularea în instanță a deciziilor abuzive de trimitere forțată a salariaților Operei Brașov în șomaj tehnic. Tensiunile din această instituție sunt cu atât mai mari cu cât plata salariilor are deja o întârziere de o săptămână!

Din păcate, lipsa de respect a autorităților față de salariații din instituțiile de spectacole și concerte din Brașov este un demers în formă continuată, declarațiile primarului urbei din data de 17 februarie 2020 rămân un exemplu de dispreț la adresa culturii și artiștilor din Brașov.

Totodată, Sindicatul Filarmonicii Brașov acuză conducerea instituției și  Consiliul Local Brasov de lipsă de respect față de angajați, dar și față de identitatea și valorile culturale. Deși instrumentiștii Filarmonicii și-au continuat încă de la stabilirea măsurilor de carantină, menirea de ambasadori ai culturii, printr-o susținută activitate online, drepturile bănești pe care ar fi trebuit să le primească angajații au fost inexistente, la fel si comunicarea dintre angajați și manager: “Comunicarea intre manager si artistii Filarmonicii Brasov în aceste doua luni de carantina a fost inexistenta, in ciuda faptului ca muzicienii, prin intermediul sindicatelor, au inaintat directiunii numeroase sugestii pentru variante de reluare treptata a activitatii, in functie de noi reglementari ce ar putea urma si aratand  ca in alte institutii similare din tara, se reia deja treptat activitatea! Aceasta este bataia de joc ce se petrece la Filarmonica Brasov! Munca instrumentistilor nu este recunoscuta, iar muzicienii nu isi primesc drepturile banesti!” -   susțin reprezentanții Sindicatului Filarmonicii Brașov.

Federația Cultură și Mass-Media FAIR-MediaSind invită autoritățile la dialog și solicită Consiliului Local să soluționeze cererile angajaților acestor două instituții etalon ale culturii brasovene. FAIR-MediaSind solicită Ministerului Culturii să se implice cu măsuri unitare de susținere a activității angajaților din acest important domeniu.

Federația Cultură și Mass-Media FAIR-MediaSind

Biroul Executiv Permanent                             

București, 21 mai 2020

1-10 of 473