News‎ > ‎

Active Watch desfiinţează Regulamentul Miculescu din radioul public!

postat 16 mai 2013, 06:36 de Office Mediasind   [ actualizat la 16 mai 2013, 08:58 ]
Într-o scrisoare adresată preşedintelui-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu, Active Watch atrage atenţia că documentul adoptat de Consiliul de Administraţie al SRR la propunerea şefului radioului public îngrădeşte libertatea de exprimare a salariaţilor şi colaboratorilor instituţiei publice de presă. Active Watch susţine că prevederile Regulamentului SRR intră în contradicţie cu Legea 571/2004 a avertizorului public, precum şi cu  Legea nr. 41/1994 de funcţionare a serviciilor publice de radio şi televiziune, considerând că este "un instrument de intimidare a salariaţilor."

De asemenea, şi Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind a criticat zilele trecute acest document votat de membrii CA cu excepţia reprezentantului salariaţilor, Adrian Moise, solicitând de urgenţă modificarea sa în concordanţă cu prevederile Constituţiei României, Legii avertizorului public, directivele europene din domeniul libertăţii de exprimare şi cu prevederile Contractului Colectiv de Muncă din Mass-Media.

Vă prezentăm în continuare textul scrisorii transmise de Active Watch preşedintelui-director general Ovidiu Miculescu.

Departament Comunicare FRJ MediaSind

vezi şi:  

Congresul jurnaliştilor europeni a votat în unanimitate moţiunea împotriva abuzurilor din Societatea Română de Radiodifuziune

Administraţia Miculescu instaurează dictatura în radioul public


Către Consiliul de Administrație al Societatății Române de Radiodifuziune
 
În atenția Președintelui Director General Ovidiu Miculescu

Stimate domnule Președinte,
 
 
ActiveWatch, organizație de drepturile omului ce militează pentru comunicare liberă în interes public a luat act de adoptarea de către Consiliul de Administrație a unui Regulament de prezență și comunicare în mediul online. Salutăm inițiativa conducerii SRR de a adopta un astfel document de autoreglementare și considerăm îndreptățit scopul acestuia – de a menține echidistanța, imparțialitatea și echilibrului editorial al instituției. 
               
Am identificat în conținutul documentului o serie de prevederi care merg mai departe de intențiile enunțate ale documentului și care riscă să îngrădească nejustificat libertatea de exprimare a salariaților și colaboratorilor SRR. Mai mult, ele intră în contradicție cu acte normative în vigoare, cum ar fi Legea 571/2004 a avertizorului public și Legea 41/1994 de funcționare a serviciilor publice de radio și televiziune.
 
În forma actuală, Regulamentul este mai degrabă instrument de intimidare a salariaților decât unul de protejare a imaginii publice a instituției. Multe articole par menite să blocheze orice informație despre eventuale abuzuri, nereguli și să descurajeze salariații să facă publice astfel de cazuri decât să protejeze instituția de situații care să compromită aspirațiile de independență și echidistanță față de mediul politic. De asemenea, termenul de interes public nu se regăsește nicăieri în documentul menționat. Interesul public trebuie să primeze, mai presus de interesul de imagine al instituției sau al unor persoane.
 
-          Art II.2.4 alin d) și e) cer celor vizați să se abțină de la comentarii ce ar putea prejudicia imaginea SRR sau a persoanelor din cadrul SRR. Această prevedere încalcă flagrant dreptul constitutional la liberă exprimare, legea 571/2004 și Legea 41/1994 și este, la rândul ei, vagă și ușor interpretabilă, cu risc major de a inhiba libera exprimare a personalului SRR și, mai ales, de a bloca aducerea în spațiul public a unor informații care vizează nereguli, ilegalități etc rezultate din activitatea SRR.

-          Art. IV.1.4. este  mai restrictiv decât orice normă legislativă în vigoare, interzicând orice opinii care pot prejudicia demnitatea, onoarea, viața privată și dreptul la propria imagine, fără nicio referire la cazurile în care primează interesul public.

Apar o serie de formulări foarte vagi ce lasă loc unor interpretări ce pot fi folosite abuziv împotriva celor care semnalează nereguli instituționale.
 
-          Art. II.2.2, alin a) face referire la “principiile, valorile și normele instituției”. Există un document al SRR care să enunțe aceste principii și valori?

-          Art. II.2.2, alin b) cere celor vizați să prezinte obligatoriu punctul de vedere oficial al SRR. În cazurile în care nu există o poziție oficială a SRR, vor fi sancționați jurnaliștii pentru că au dezbătut un subiect care ar “putea afecta imaginea instituției”?

Unele prevederi par a fi inspirate de norme similare din mediul privat și nu se ține cont de calitatea de instituție publică a SRR, instituție ce trebuie să se supună normelor transparenței și să dea seamă în fața publicului pentru activitatea sa. Autorii documentului nu țin cont de faptul că întreg personalul SRR este protejat de legea avertizorului public (legea care protejează personalul angajat în instituțiile publice atunci când semnalează public încălcări ale legii, abuzuri, nereguli comise în interiorul instituției unde lucrează).
 
-          Art II.2.4 alin b) încalcă prevederile legii avertizorului public, impunând personalului SRR să nu dezvăluie informații confidențiale despre instituție. Avem de-a face cu o formulare vagă, există o mulțime de informații interne ce pot dezavantaja SRR față de competitori, dar există situații când astfel de informații trebuie să ajungă la public, dacă ele vizează abuzuri, ilegalități, acte de corupție, cenzură etc.

-          Art. III.1.6. interzice salariaților și colaboratorilor SRR să transmită informații care aparțin SRR. Formularea este, din nou, vagă, interpretabilă și va descuraja orice tentativă de a semnala neregulile instituționale constatate  de salariați. 

 
ActiveWatch solicită conducerii SRR să aducă modificările necesare acestui document și să acomodeze conținutul lui cu prevederile legale în vigoare. În cazul în care documentul rămâne în forma actuală, el riscă să devină un bumerang pentru SRR și să producă instituției pagube materiale și de imagine mai mari decât cele pe care vrea să le prevină, deoarece  salariații ce vor fi sancționați pot contesta în instanță cu șanse mari de câștig astfel de sancțiuni.
 
Cu stimă,
 
Răzvan Martin
Coordonator program FreeEx             16.05.2013