News‎ > ‎

Financiarul: Peste 60 de ziare locale au fost inchise in doi ani de criza

postat 28 dec. 2010, 10:23 de Office Mediasind   [ actualizat la 28 dec. 2010, 10:44 ]

Aproape o treime dintre jurnalisti au fost concediati din 2008 pana in prezent

In 2010, presa locala a pierdut peste 40 de publicatii, potrivit viceprese­din­telui Asociatiei Patronale a Editorilor Locali (APEL), Gruita Ienasoiu. De asemenea, bilantul mai indica si o reducere de personal de pana la 6.000 de angajati din industria mass-media din 2008 si pana in prezent. Mai mult, pu­blicitatea in presa scrisa s-a intors la jumatatea nivelului de acum sapte ani, respectiv 30 de milioane de euro. Dez­vol­tarea pe online ramane principala speranta de crestere. 

Dupa mai bine de doi ani de la debutul crizei, unul din cele mai afectate domenii - mass-media - numara cu pana la 6.000 de angajati mai putin, conform estimarilor presedintelui FRJ Media - Sind, Cristi Godinac. Daca anul trecut era considerat anul negru in istoria pre­sei, pe plan local peste 1.200 de jurnalisti ramanand fara job, anul 2010 se pare ca l-a depasit pe 2009. „Din cei aproximativ 22.000 de angajati cu carte de munca in industria mass-media, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), au mai ramas 15.000-16.000”, spune Cristi Godinac. La nivel central, trustu­rile de presa si-au restrans la minimum echipele redactionale, iar pe plan local multe redactii au fost inchise. Conform datelor com­paniei de monito­rizare a presei, Media Image Group, au dis­parut 54 de titluri locale de la debutul cri­zei si pana in luna octombrie anul cu­rent. Numai in 2009 au fost inchise peste 20 de redactii, declara Cristi Godinac. De asemenea, vice­presedintele Aso­cia­tiei Patronale a Edi­to­rilor Locali (APEL), Gruita Ienasoiu, preci­zea­za ca anul acesta s-au inchis aproximativ 40-50 de publicatii locale.

Viitorul nu suna bine


Gruita Ienasoiu considera ca in 2010 presa locala a fost „molestata, bruscata, brutalizata, sicanata si sacaita”. Perspectivele sunt si mai sumbre si nu se vede nicio urma de sprijin din partea autoritatilor pentru industria mass-media, ba din contra, comple­teaza Cristi Godinac. „Semnalele sunt negative, amintesc doar propunerea senatorului Ioan Ghise - «Legea jurnalistului» - si cel mai important semnal de la cel mai inalt nivel a fost atunci cand presa a fost inclusa in Strategia Nationala de Aparare a Tarii pentru ca reprezinta o vul­ne­rabilitate la adresa securitatii nationale”, subliniaza Cristi Godinac. Acesta a mai spus ca, la sfarsitul lunii ianuarie sau inceputul lunii februarie, Aidan White, secretarul general al Federatiei Inter­nationale a Jurnalistilor, va veni intr-o misiune in  Romania pentru a discuta cu autoritatile despre starea presei, dupa care va realiza un raport care va fi trimis catre institutiile europene printre care si Comisiei Europene.

Vanzarile, in declin


Masurile anticriza anuntate de guvern la jumatatea anului au mai dat un branci industriei mass-media. Pe langa cresterea TVA-ului si a impozitelor pe contractele de Drepturi de Autor, scaderea anuntata a salariilor a avut ca efect si o scadere a vanzarii de presa scrisa. Datele Biroului Roman de Audit al Tirajelor arata ca in perioada iulie-septembrie 2010 s-au vandut cu 1,1 milioane de exemplare mai putine decat in aceeasi perioada din 2009. Astfel, presa scrisa a trecut de la vanzari de 4,4 milioane de exemplare in trimestrul trei din 2009 la vanzari de 3,3 milioane de copii in medie pe aparitie in trimestrul trei din 2010. Romanii nu s-au mai inghesuit sa cumpere nici tabloidele, printre cele mai ieftine ziare de pe piata, care au pierdut in medie pe aparitie aproape 100.000 de exemplare. Consu­ma­torii de presa scrisa nu au renuntat numai la ziarele tabloide, acestea au fost urmate si de presa generalista, care a inregistrat o scadere de 50.000 de exemplare in medie pe aparitie.

Printul la jumatatea anului 2003


Bugetul alocat de advertiseri pentru publicitatea in presa scrisa s-a situat anul acesta la aproximativ 32 de milioane de euro, circa jumatate din publicitatea pe print din 2003. Practic banii in presa scrisa nu sunt nici macar la nivelul de acum sapte ani. Fata de anul trecut, declinul a fost de 30%, fiind mediul care scade cel mai abrupt, potrivit estimarilor MEC Romania. Ra­dioul mai are putin si ajunge la nivelul incasarilor din publicitate comparabile cu acelea din print. Dupa o crestere de opt procente fata de 2009 au venit masurile anuntate de guvern, care au dat inapoi piata cu 10%-14%, pana la valoarea de 24 de milioane de euro.
Televiziunea ramane preferata ad­ver­tiserilor, fiind recunoscuta ca mediul cu cele mai bune rezultate. Astfel, anul acesta a atras 212 milioane de euro dintr-un total de 330 de milioane de euro. Speranta publi­she­rilor cat si a agentiilor de media este mediul online , care a fost singurul pe plus anul acesta.

Totusi, acesta mai are mult pana la a ajunge la o cota comparabila cu a televiziunii, cum se intampla in alte state europene. Daca in 2008, IAB indica pentru publicitatea online o valoare de 20 de milioane de euro, reprezentand aproximativ 3,7% din total piata, in prezent cele aproape 20 de milioane de euro estimate pentru 2010 reprezinta putin peste 6%.

Articol scris de  Bobi Neacsu  pentru Financiarul
Comments